חידושים, כלים, כללי

קצת בינה מלאכותית, כלים דיגיטליים מעולים והקדירה מוכנה – שיעור אנגלית ללמידה מרחוק/קרוב. מתאים כמובן לכל תחום דעת..

על Capish שמעתן? על קהוט AI? ועל CHAT GPT מן הסתם… אז איך כל אלו עזרו לי להוציא מהראש את מערך השיעור שכבר היה שם, ותוך זמן קצר להוציא אותו לפועל בלמידה מרחוק?

התקופה היא מאוד מורכבת וכל אחד.ת מאיתנו מוצאת את נקודות האור שלה בדברים שניתן להתעודד מהם, ולעיתים קצת להתנתק מחדשות היומיום. בפעם הראשונה בשבועיים האחרונים הצלחתי להתרכז בפרק של סדרת טלוויזיה, שבו נשאלה מגישת חדשות בזמן משבר – "מתי את מרגישה שאת חיה?". היא ענתה, מבלי להסס: "כשאני עובדת. כשאני עושה דברים משמעותיים, כשיש לי תשוקה". וזה נכון שהאסקפיזם שלנו הוא הרבה פעמים בעבודה. במיוחד לנשות ואנשי חינוך, אין מה להשוות את מצב הרוח ורמת הסרוטונין במוח לפני ואחרי שאני פוגשת את התלמידות מבית ספר ענבר בירושלים בשיעור אונליין, או בהתנדבות בקבוצה קטנה בבית הספר (גם זה קורה!). עם זאת, עם כל העיסוקים והארגונים והדאגה לשלום התלמידות.ים וכמובן הילדים הפרטיים והבית, קשה למצוא את הזמן ממש להשקיע בשיעור טוב וכאשר הוא מרחוק אז בכלל…
היום בחרתי להעביר שיעורי אנגלית בתיכון על הנאום של ראש עירית ניו יורק, אריק אדמס, We Stand with Israel. בתוך ההתלבטות על "לדבר על המצב או פשוט ללמד", מצאתי שהנאום הזה הוא בדיוק באמצע – הוא מרומם רוח ונותן כוחות והיה לי ברור שהרבה תלמידות ירוויחו מהחשיפה אליו. אל האנרגיה והתמיכה הבלתי מתפשרת בישראל.

אבל מה – לא היה לי הרבה זמן. במירוץ נגד הזמן, ישבתי והתחלתי להכין את השיעור (סרטון, שאלות, קהוט…) ופתאום ראיתי בחשבון הקהוט שלי משהו שהדליק אותי ועד היום לא היתה לי סבלנות לנסות – תוסף AI.

לא כ"כ האמנתי אבל הקלדתי (עבור הרקע לשיעור) את המילים: Jews in New York ולאחר מכן Jewish History in New York וכדומה. וקהוט פשוט בלחיצת כפתור יצר לי סט של שאלות, מסוגים שונים! חלק מהדברים חזרו על עצמם ואפילו מצאתי מידע פחות מדוייק – אבל לערוך את השאלות בשאלון מוכן היה כבר הרבה יותר מהיר וקל!

לאחר מכן ניגשתי לבניית השיעור עצמו על בסיס הסרטון בן 4 הדקות של הנאום.

נאום התמיכה של ראש עיריית ניו יורק בישראל

טוב אז מלבד הצפייה זהו שיעור אנגלית – מצאתי את התמלול של הנאום והעתקתי אותו לאתר שלאחרונה אני מתאהבת בו יותר ויותר – Capish English של חברת הילמה והג'רוזלם פוסט. הרבה זמן לא מצאתי כלי דיגיטלי כל כך נגיש ונוח ונכון – אפילו תלמידות אמרו לי שהן נהנות ממנו! ועכשיו הזמן להתנסות מכיוון שהוא פתוח בחינם לרגל המצב ויש המוןןן הדרכות ותמיכה. הכלי מלא בטקסטים לכל הרמות והצרכים, אבל אפשר גם ליצוק אליו טקסט מוכן (כמו הנאום) וליצור שאלות, אוצר מילים כך שתלמידות ותלמידים נכנסות בקלות ועובדות עם הטקסט. לכל השאלות יש אפשרות הקלטה והקראה וכך גם לטקסטים עצמם.

אבל הייתה לי רק חצי שעה… היו לי שאלות מורכבות אבל הייתי זקוקה לשאלות אמריקאיות טובות על הטקסט. באופן שהוא לא ככ אופייני לי – פניתי לכלי נוסף, Chat GPT. שאלתי אותו:

תוך דקה נוצרו 15 שאלות אמריקאיות מושלמות שיכולתי לערוך כרצוני ואותן העתקתי לקאפיש. ואם במקרה לא הייתי בטוחה מה התשובה הנכונה… שאלתי:

ובכן, אני שמחה לתאר לכן את מהלך השיעור, שהתקיים בזום:

א. כתבו בצ'ט עובדות שאתן יודעות על ניו יורק.

ב. שאלה לדיון בזום (בקול): מדוע ניו יורק היא עיר כל כך חשובה? מה המשמעות שלה? התשובות נוגעות לכך שניו יורק היא מרכז למסחר, פרסום, ניו מדיה ומדיה, שהיא מקום שמייצג ערכים ליברליים ועוד ועוד… מערך השיעור השלם באנגלית נמצא כאן.

ג. קהוט על הקהילה היהודית בניו יורק וטיפה הסטוריה – להמחיש את הקשר בין היהודים והישראלים לניו יורק.

ד. צפייה משותפת בסרטון – נאום ראש העיר ואיסוף תגובות – זה היה חלק מאוד מרגש. ניתן היה לראות את ההשפעה על התלמידות. חלק דמעו, הרבה דיברו על הכח שהנאום נותן, על התחושה הטובה שעומדים לצדנו, ההכרה במה שקרה.

ה. משימה בקאפיש – תודות לרחלי אלברט המושלמת מקאפיש, אני יכולה לשתף איתכן את דף העבודה המושלם (טוב, שום דבר לא מושלם ואתן יכולות לשפר אותו). התלמידות נכנסו בקלות לכיתה שלי בקאפיש, התחילו לעבוד על הטקסט והגישו ישירות אליי את המשימה. תוכלו להתנסות בקאפיש דרך הטקסט – תיזהרו, זה ממכר!
קישור לשכפול הטקסט בקאפיש ועריכה כשלכן – כאן!!!

ו. משימה אחרונה – כאשר יגישו אשתף קצת בתוצרים – כתבו מכתב לראש העיר או לקהילה היהודית או ל – New Yorker יהודי בגילכן בתגובה לנאום. כמובן הכל הכל – כל מה שהיה כאן – ארוז יפה ב – Google Classroom, כולל גרסה של קהוט לעשות לבד למי שלא הייתה בשיעור.

אז מה היה לנו פה? קצת יצירתיות, כלים דיגיטליים מעולים, בינה מלאכותית ונושא מרומם רוח. מוזמנות לנסות בעצמכן ולספר איך היה!

כתיבת תגובה